Tuinbouw project Kuntaur

Kuntaur Gambia:

Een groep van 50 Gambiaanse vrouwen is nu 2 jaar bezig om in een coöperatieve vorm groenten en fruit te kweken. Iedere vrouw heeft haar eigen tuinbouwperceeltje. De opbrengst van de oogst wordt gedeeld. Op deze wijze van land- en tuinbouw is er voldoende voedsel om lokaal te voorzien in de vraag. Het overschot van de oogst gaat naar de plaatselijk markt. Van het geld wat overblijft worden materialen gekocht. Van de overheid krijgt de groep een stuk grond van 2 hectare om uit te breiden. Hiermee wordt het op termijn mogelijk dat nog 200 vrouwen, onder de voorwaarden van de coöperatie, de kost kunnen verdienen. Het dorp Kuntaur heeft ongeveer 1200 inwoners. Over het algemeen zijn dit oudere mensen en kleine kinderen. De mannen zijn weggetrokken naar de kust en elders om geld te verdienen. De laatste tijd komen er echters steeds meer mannen terug. De vrouwen willen hen ook graag bij het project betrekken.

Uiteraard is er ook water nodig om te kunnen oogsten. Aangezien er 8 maanden per jaar geen regen valt willen wij ook naar water boren t.b.v. de aanleg van waterputten.

Ter ondersteuning van dit proces heeft de coöperatie een financiële ondersteuning aangevraagd. De aanvraag behelst hulp bij aankoop van land- en tuinbouwmateriaal, technische ondersteuning, aanleg omheining en opleiding en kennis delen t.b.v. lokale tuinbouwers. De aanvraag is, mede door ondersteuning van onze ambassadeur in Gambia, opgesteld. De Alkalo (burgemeester), de overheid en onze stichting zijn van plan dit initiatief te ondersteunen.

De locatie van het project bevindt zich op ca 250 km van de kust, vlakbij Georgetown. Het is een aantrekkelijk gebied voor natuurliefhebbers; je kunt er in het landschap vogels, chimpansees, nijlpaarden en krokodillen aantreffen. De mensen wonen er heel eenvoudig; het lijkt alsof de tijd er heeft stilgestaan.

Onze stichting wil dit project graag ondersteunen

Fotogalerie
Foto’s van bezoek van de stichting aan de coöperatie in Kuntaur

Projectplan